Sjukhusvistelse...

Jahopp då är man här och skriver en liten rad igen :-)

I fredags vid lunchtid började jag frysa som skjutton och mådde faktiskt riktigt dåligt! Trodde det att var mjölkstockning som var på g. Lillan och jag satt bänkade i soffan med stort täcke över oss. På natten frös jag och svettades hela tiden, inte så mysigt att vakna i en sjöblöt säng vill jag lova!
Under lördagen mådde jag hyffsat bra och även om jag hade 39 graders feber, så kände jag mig inte direkt febrig, utan städade och hade mig. Började ändå undra lite vrför jag hade feber, så ringde sjukvårdsgådgivningen och de tyckte jag skulle åka in och få kollat så att det inte var inflammation i livmodern.

Sagt och gjort, vi packade saker, körde Alvin till stugan till mamma och pappa (så att jag slapp åka själv till sjukhuset) och sedan körde vi mot sölvesborg och sedan vidare till sjukhuset. Var inne på akuten vid 21-tiden. Måttligt roligt att sitta där med lillan, bland alla förkylningar och bakterier, men vad ska man göra? Fick iaf sitta i ca 1 timme innan det blev våran tur, sköterskan tyckte att jag skulle stanna kvar och skickade oss till gyn.

De tog en massa prover på mig och satte även nål. Satt i väntrummet och väntade på gynläkaren. När hon väl kom, så var klockan närmre 23,30 tror jag. Hon kollade på mig, kände på livmodern och fick svret från proverna, som visade att jag hade väldigt högt crp, men varför visste hon inte riktigt, eftersom att jag inte alls hade onte i livmodern.
Iaf så beslutade hon sig för att jag skulle läggas in med antibiotikadropp, eftersom att det förmodligen var inflammation i livmodern som var orsaken. Fick redan på att jag skulle läggas på bb.
Tog lite prover till på akuten innan jag åkte upp på bb.

Tydligen så tyckte inte de att jag skulle gå själv upp till bb, så jag fick snällt lägga mig på en säng och sedan kom en transportör och körde mig till bb, Martin gick med lillan i vagnen.
Väl på bb sa Martin hejdå till oss och körde mot stugan igen, så då var det bara jag och lillan kvar! Jag ville inte alls ligga där, men kunde inte göra såmycket annat.
Fick dropp direkt när jag kom dit och sedan när dt väl var klart, så var klockan redan 3 och då tänkte jag sova, vilket inte alls lillan tänkte.
Hon ville äta,äta och åter äta och vid 6 somnade hon äntligen, så 2 timmars sömn blev det den natten, eftersom de vid 8 kom och tog nya prover på mig och sa att det var frukost. Kan ju säga som så att en hormonfylld mamma som egentligen bara vill hem och är helt slut, inte har det roligt på ett rum på sjukhuset!

Proverna visade iaf att crp redan gått ner och att de såg bra ut, men att jg fick vara så snäll och iaf stanna till minst morgon efter (alltså måndag morgon).
Alvin och Martin kom en sväng under förmiddagen och lämnade lite schampo, borste och sånna saker. Alvin ville inte alls vara där hos mig, så de stannade väl max 10 minuter. Var inte alls kul när de skulle gå igen, men vad gör man?

Blev en väldigt seg dag på rummet, eftersom lillan bara ville äta hela tiden (och dropp emellanåt), så var det knappt någon ide att gå ut och sätta sig i tv-rummet.
När eftermiddagspersonalen började, så märkte de nog på både mi och lillan att det vr ganska jobbigt att amma hela tiden, så de tyckte att om jag ville kunde vi ge henne lite ersättning. Tydligen kan mjölkproduktionen gå ner när man har feber. Så hon fick i sig ersättning, 80 ml, så hon var riktigt hungrig sedan var hon en helt annan unge. Låg nöjd i vagnen och sov, vilket resluterade i att jag faktiskt kom utanför rummet och kunde titta lite på tv.

Natten efer började bra, hon sov gott och åt innan jag somnade vid 22, sedan väckte jag henne igen vid 02 när jag ändå var vaken och fick dropp. Åskan small som skjutton och jag som är livrädd för åska tyckte det var ganska skönt att ha lampan tänd. Iaf så åt hon och åt och åt, igen och verkade inte bli nödj, vid 04,30 var jag helt slut och bad peronalen göra lite ersättning till henne. Jo visst denna gången gick lika bra och hon somnade gott direkt.

På måndagsmorgnen kände jag mig mycket bättre till mods och ville verkligen hem. De tog nya prover på mig och som också visade på bättre världen. Pratade med läkaren som sa att det fanns 2 val, antingen stanna kvar och ligga mig dropp tills morgone efter för att vara på den riktigt säkara sidan, eller gå hem med tabletter och förmodligen fortsatte de åt det bra hållet. Diskuterade lite med läkaren och kom fram till att jg skulle hem. Hade han sagt att jag skulle stanna kvar en natt till, så hade jag nog börjat stortjuta tror jag :-P

Ringde Martin som skulle komma och hämta oss, pratade med sköterskerna och fick en tid till imorse för att kolla nytt värde. De tog även hörseltest på lillan, eftersom de misslyckades sist. Hade egentligen tid vid 13, men slapp stanna kvar tills dess, denna gången fick hon godkänt!

Det var underbart att komma hem, som jag saknat Alvin och Martin. Galet egentligen!

Var uppe på sjukhuset idag och tog nya prover, som fortsatte visa bra värden, så nu slipper jag upp där mer (om jag inte får feber eller så vill säga), men går på tabletter, 4 st antibitotika om dagen, så lillan har lite ont i magen, tydligen så kan hon få det.
Jag mår prima!

Eftersom hon inte blir helt nöjd på min mat, så får hon ersättning ibland, de gånger som vi märker på henne att hon inte är nöjd och än funkar det bra! Hoppas bara inte hon ratar bröstet sen när hon förstår att flaska är lättare, men vi får väl se! Lite tråkigt isåfall, men bättre med en nöjd mamma och en nöjd bebis, än en hungrig, ledsen bebis och en frustrerad mamma.

Så nu ska vi bara ha det mysigt här hemma! Ha det super!

Kommentarer
Postat av: Elle

Men oj då vad jobbigt! Stackare... nyförlöst och allt.. Vet hur jobbigt det är att ligga inlagd med bebis. Vi låg ju inlagda med Vilmer då han var två veckor och sjuk :(

Krya på dig!!!

2010-08-17 @ 17:28:00
URL: http://underbaringar.blogspot.com
Postat av: Emelie

Stackars dej vännen men tur att det blev bättre! Finns det någon orsak till att man får detta? Eller det drabbar bara vissa lite hur som helst.. Hur länge ska du ta tabletter nu? Hälsa barnen :) Kram!

2010-08-18 @ 17:43:14
URL: http://litendjavusflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0