Ang dagisstart...

Åhh jag blir tokig på detta velande. Började fundera igår på när Alvin ska börja på förskola. Från början var den tänkt att han skulle börja augusti 2010, då han är lite mer än 1,5 år, men nu har vi (läs jag) kommit fram till att om jag vill jobba inom hemtjänsten, där jag jobbat innan så kommer jag få jobba hela Martins semster 2010. Lite så kul, men vet jag ju bara att jag med största sannolikhet har jobb under sommarmånaderna, vet ju inte hur det blir med jobb sen.

Så just nu står det mellan dessa alternativen:

Alt 1. Alvin börjar förskola augusti 2010, jag jobbar under hela Martins semster, alltså får vi ingen ledighet ihop under sommaren. Blir rätt lite föräldrapenningsdagar kvar och men så får Alvin istället vara hemma så länge som möjligt. Om jag och Martin har jobb, så blir det kanske rätt långa dagar för Alvin på förskolan.

Alt 2. Alvin börjar förskola i januari 2010. Jag söker jobb, men det skulle inte förvåna mig ifall det tar ett tag. Då om jag är arbetslös behöver Alvin bara gå på förskola 3 timmar om dagen, medans jag har tid att söka jobb när han är på förskolan. Det blir en lugn och "snäll" inskolning av Alvin, dock kommer han bara vara precis över 1 år. Kommer ha en hel del föräldrapenningsdagar kvar. Men får jag inget jobb och om jag inte tar föräldrapenning har jag 0 i inkomst. Tar jag däremot föräldrapenning fredag-söndag (och låter Alvin vara hemma från förskolan på fredagen), så får jag ju lite inkomst, men då sparar vi ju inte så mycket dagar ändå. Sen under sommaren så finns ju möjligheten att både jag och Martin jobbar under sommaren, men ändå har en del ledigt ihopa.

Alt 3. Samma som alt 2, men att Alvin börjar i Mars istället, dock är jag väldigt tveksam till att de skolar in någon i mars, eftersom de brukar inte vilja hålla något plats från januari-mars.


Så hur hade ni tänkt? Vad hade ni valt? Kommentera gärna och säg vad ni tycker och tänker!
Känner som så att ska vi ha plats i januari så borde vi nog söka snart.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Min son fyller 1 år nu den 28 maj. och vi hade inskolning 15 april till 1 maj sen då den 1 maj så började han på dagis själv. Självklart har dom inskolning precis närsom under månad/år. Så vill du skola in alvin i mars så söker du från mars. 4 månader innan måste man söka. /Diana & William

2009-05-19 @ 21:24:21
Postat av: Anonym

Min son fyller 1 år nu den 28 maj. och vi hade inskolning 15 april till 1 maj sen då den 1 maj så började han på dagis själv. Självklart har dom inskolning precis närsom under månad/år. Så vill du skola in alvin i mars så söker du från mars. 4 månader innan måste man söka. /Diana & William

2009-05-19 @ 21:24:53
Postat av: brallan

jag ska skola in henne i januari. tycker dock det är för tidigt. hon är bara 1 år och 1 månad då.. men ajg ska faktiskt göra som så att jag ska ringa kommunen och se vad dem säger. jag vill ju egentligen inte skola in henne försen mars eller april. håller tummarna på att det skulle kunna gå :) kramar

2009-05-20 @ 10:57:20
URL: http://mitt-liv-som-ung-mamma.blogspot.com
Postat av: Evelina

Svårt men jag hade nog kört på det sista! :) Kram vännen.

2009-05-20 @ 12:12:51
URL: http://evveliiina.blogg.se/
Postat av: Elle

Jag har sökt plats från jan 2010 men så får vi se. Jag har nog inte dagar så det räcker till aug men å andra sidan brukar det inte vara problem att hålla platsen ngn mån här OM man betalar för den.

Gör det som känns rätt i magen :)

2009-05-22 @ 10:02:15
URL: http://www.underbaringar.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hej Malin! :)

Jag hade valt alt två eller tre, som du sa är de bra med lite mindre timmar om dagen i början tills han blir lite äldre. Jag tycker att de funkar bra me de flesta ett åringar i förskolan, hoppas på att de gör de för Alvin också :) vilket jag tror :) Kram kram!

2009-05-27 @ 17:15:15
URL: http://hannagadd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0